摩城魅影

煮茶赏花 撸猫画画 四季平安 有趣有盼

© 摩城魅影

Powered by LOFTER
The Monster (feat. Rihanna) - Eminem

准备填坑的我,听着这首老歌开整吧!

冰菓雪喵团:

【歌词翻译】the Monster - Eminem ft. Rihanna(百日翻译DAY 98)


感谢 @_参商 推歌~

每个人心中都有一个小怪兽,喵喵喵^_^


[Chorus - Rihanna]

I'm friends with the monster

That's under my bed

Get along with the voices inside of my head

You're trying to save me

Stop holding your breath*

And you think I'm crazy

Yeah, you think I'm crazy (crazy)


我跟怪物交上了朋友

就是我床下的那只

与我脑中的声音好好相处

你试图拯救我

别再做无用功了

你认为我疯了

你认为我疯了


[Eminem - Verse 1]

I wanted the fame, but not the cover of Newsweek

Oh well, guess beggers can't be choosey

Wanted to receive attention for my music

Wanted to be left alone in public excuse me

Been wanting my cake, And eat it too

And wanting it both ways

Fame made me a balloon cause my ego inflated

When I blew seep and it was confusing

Cause all I wanted to do is be the Bruce Lee of loose leaf

Abused ink, used it as a tool when I blew steam

Hit the lottery (oh wee)

With what I gave up to get was bittersweet

It was like winning a huge meet

Ironic 'cause I think I'm getting so huge I need a shrink

I'm beginning to lose sleep: one sheep, two sheep

Going cuckoo and cookey as Kool Keith*

But I'm actually weirder than you think

Cause I'm...


我渴求声名 但并不想登上每周新闻的封面

我猜乞丐也没资格太挑剔

想要有人关注我的音乐

但也想不在公众场合太受关注 不好意思

名声和隐私都想要 鱼与熊掌我欲兼得

名气让我自负得像个充满气的氢气球

当我被充爆了 这真令我茫然无措

因为我只是想成为嘻哈作词界的李小龙

把饶舌音乐当作灭却心头火的道具

因此被签约还真是中了大奖 噢耶

斩获声名放弃隐私权 这感觉真是甜苦参半

简直像是赢得了二手貂皮

冷嘲热讽 就因为我真是太有名了 恰好可以让我就此收敛一点

我开始失眠了: 一只羊 两只羊

像库尔·基斯一样陷入了疯狂

其实我比你想象的还要古怪

因为我是


[Chorus]

I'm friends with the monster

That's under my bed

Get along with the voices inside of my head

You're trying to save me

Stop holding your breath

And you think I'm crazy

Yeah, you think I'm crazy


我跟怪物交上了朋友

就是我床下的那只

与我脑中的声音好好相处

你试图拯救我

别再做无用功了

你认为我疯了

你认为我疯了


Well, that's nothing

oh oh oh oh

Well, that's nothing

oh oh oh oh


这无关紧要

完全无关紧要


[Eminem - Verse 2]

Now I ain't much of a poet

But I know somebody once told me to seize the moment

And don't squander it

Cause you never know when it could all be over

Tomorrow so I keep conjuring

Sometimes I wonder where these thoughts spawn from

(Yeah, ponder it, do you want this? there's no wonder you're losing your mind the way you're wandering?)

I think you've been wandering off down yonder and stumbled onto Jeff VanVonderen*

Cause I needed an interventionist to intervene between me and this monster

And save me from myself and all this conflict

Cause the very thing that I love is killing me and I can't conquer it

My OCD is conking me in the head

Keep knocking, nobody's home, I'm sleepwalking

I'm just relaying what the voice in my head saying

Don't shoot the messenger, I'm just friends with the...


不不我可不是诗人

但某人告诉过我

把握机会不要空耗光阴

因为世事难预料 也许明天就一切清零

所以我继续玩弄把戏

我有时真的好奇这些鬼点子都是打哪儿来的

(反复思量还是有那么一点用的 难怪你会想到发狂 灵感总是虚无缥缈的)

我想你已经在那边游荡好一会儿了 撞见了杰夫·范·达伦

正巧我需要一个介入者

来调停一下我和怪物之间

于自我纷争之中解救我

因为我的最爱在伤害着我 而我无力抵抗

我的强迫症折腾着我的大脑

不停的敲门 没人在家 我在梦游

我只是在重复我脑中的话语声

别对我这个信使开枪 我们只是朋友……


[Chorus]

I'm friends with the monster

That's under my bed

Get along with the voices inside of my head

You're trying to save me

Stop holding your breath

And you think I'm crazy

Yeah, you think I'm crazy


我跟怪物交上了朋友

就是我床下的那只

与我脑中的声音好好相处

你试图拯救我

别再做无用功了

你认为我疯了

你认为我疯了


Well, that's nothing

oh oh oh oh

Well, that's nothing

oh oh oh oh


这无关紧要

完全无关紧要


[Eminem - Verse 3]

Call me crazy, but I had this vision

One day that, I'd walk amongst you a regular civilian

But, until then,

drums get killed and I'm Coming straight at

Emcees, blood get spilled and I

Take it back to the days that, I get on a Dre track

Give every kid who got played at

Pumped the feeling

and shit to say back

To the kids who played 'em

I ain't here to save the fucking children

But if one kid out of a hundred million

Who are going through a struggle feels and it relates that's great

It's payback, Russell Wilson* falling way back

In the draft, turn nothing into something still, can make that

Straw in the gold chump I will spend

Rumpelstiltskin* in a hay stack

Maybe I need a straightjacket, face facts

I am nuts for real, but I'm okay with that

It's nothing, I'm still friends with the...


说我是疯子也好 但我有预感

有一天我会如常的走入你们之间

但在被毁掉前 我会把其他饶舌歌手都一个个的干掉

鲜血溅了我满身

回想与德瑞合作的那些日子

给每一个被戏弄的孩子一个反击的机会

用力呛声回去

至于那些戏弄别人的熊孩子我可不是见鬼的来救你们的

若一百万个孩子里面能有一个

有所感触有所共鸣 那就太好了

是报仇的时候了 罗素·威尔斯不也被排挤在外

打草稿时就是从无到有 还是能办到的

稻草变黄金 我会把侏儒怪纺成干草堆

也许我需要一件精神病人的束缚衣 面对现实

我真的疯了 但这无所谓

这没什么 我仍然与…为友


[Bridge]

I'm friends with the monster

That's under my bed

Get along with the voices inside of my head

You're trying to save me

Stop holding your breath

And you think I'm crazy

Yeah, you think I'm crazy


我跟怪物交上了朋友

就是我床下的那只

与我脑中的声音好好相处

你试图拯救我

别再做无用功了

你认为我疯了

你认为我疯了


I'm friends with the monster

That's under my bed

(Get along with)

Get along with the voices inside of my head

(You're tryna)

You're trying to save me

Stop holding your breath

And you think I'm crazy

Yeah, you think I'm crazy


我跟怪物交上了朋友

就是我床下的那只

与我脑中的声音好好相处

你试图拯救我

别再做无用功了

你认为我疯了

你认为我疯了


Well, that's nothing


这无关紧要


Songwriters

MARSHALL MATHERS


注释:

1. don't hold your breath,俗语,意为不可能之事

2. Been wanting my cake, and eat it too:化用于Can’t have your cake and eat it too,意为鱼与熊掌不可兼得

3. Kool Keith:生于1963年,美国知名饶舌歌手,患有解离性身份障碍(Dissociative Identity Disorder,DID),即俗称的多重人格

4. Jeff VanVonderen:美国干涉主义作家,曾做过牧师,也是个心理治疗师

5. Dre:Dr. Dre,本名André Romelle Young,通称德瑞医生或德瑞博士。他生于美国加利福尼亚州康普顿,是一位非洲裔美国音乐制作人、饶舌歌手,企业家。他是Hip Hop音乐界最富有、最具影响力、最成功、最著名的制作人之一,Eminem即是他发掘与培养的一位歌手。

6. Russell Wilson:罗素·威尔斯,美国橄榄球四分卫,是个明星球员(对这个不熟……)

7. Rumpelstiltskin:侏儒怪,来自格林童话《侏儒妖》(音译《龙佩尔施迪尔钦》)。故事里一个磨坊主对国王谎称自己的女儿可以把稻草纺织成黄金。国王于是把女孩关进只有稻草和纺车的屋子,要她于次日之前把稻草变成金子,否则就以欺君之罪处刑。走投无路的女孩半夜里在屋里见到了一个侏儒,以女孩的项链为代价帮了她;第二夜侏儒要走了女孩的戒指;第三夜女孩没有了可以报答侏儒的物品,所以侏儒要求女孩把自己的头生子送给他,以此为条件再次帮助了女孩。后来国王娶了这个女孩子,当成为王后的女孩生下了第一个孩子,侏儒怪如约出现。王后求他不要带走自己的孩子,侏儒拒绝了,但表示如果王后能在三天内猜到他的名字,就放弃这个要求。最后一夜王后的使者发现了在篝火边唱歌跳舞的侏儒怪,听到了他的名字(即童话的原名)。最后名字古怪的侏儒气得陷入了地下,再也没出现过。(童话梗概据回忆写出,有误请告知,感谢❤)



搬运评论——

_参商:就是这首嗷!!

评论
热度(13)
2017-11-12